söndag 14 januari 2007

Worth the wait - Kulturens Hus

Foto Staffan Nygren
Finsmakarna Monica och Alf Öhlund


Dags att bänka sig i konsertsalen

Andäktigt


Skönsjungande piteungdom



Petter Sundkvist och Torun Dance Company




Snygg Ante, Gry Forssell, Peter Mattei och Malena Ernman





Norrbotten Big Band





Världsartister allihop





Blommorna på plats



Kulturens Hus är verkligen till för oss alla. Därför var jag bara tvungen att ställa mig upp under välkomstapplåderna då musikerna intog scenen. Hela salongen följde och känslorna eskalerade. Det lös i blicken på dirigent Petter Sundkvist. Även om det kan vara "ovant med klassiskt" på scen, som någon sa eller "de där sneda tonerna" som en annan uttryckte sig om Tim Hagans jazz.
Satt bredvid min man och fullmäktiges ordförande Margareta Pohjanen från Gällivare och avnjöt kvällen. Vi njöt alla tre. Måste erkänna att en viss förälskelse uppstod för ett ögonblick då Norrbotten Big Band intog scenen. Samma kostymer men olika modeller av lila slipsar. Glimten i ögat hela tiden.
Malena Ernman och Peter Mattei gav naturligtvis världsklass.

Som Norrbotten Big Band spelade, "Worth the Wait", kan det enkelt sammanfattas, gårdagskvällens invigning av Kulturens Hus. Till min glädje väckte det känslor, alla de sorter. Stoltast kan vi nog ändå vara över Norrbotten NEO med modern orkestermusik i fokus och fantastiska musiker som framför. Personlighet och tolkning maximerat. Till och med jag som skånska fick hurven av Norrbottens kammarorkester tillsammans med Toruns Dance Company. Som sagt, stolthet och puls så det känns och åt alla - blir det i detta hus.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kul att du fick "hurven" av Norrbottens Kammarorkester.
Tips, köp ett abonnemang till deras konsertserie, som stampublik sedan många år kan jag intyga att varje konsert är en upplevelse.
Bästa hälsningar
Portos

Anonym sa...

Jaaa, alltid bra med kulturhus. Enligt historie- och kulturvetare är ett kulturhus med liknande verksamhet klart bevis på att ett samhälle blir en riktig stad.

Vi hoppas att det blir inte bara 50-plusare som är välkomna i det nya kulturhuset. Det känns just så hittills, tyvärr... Sosseliknande struktur där kompisföreningar och välkända får utrymme och alla nya och duktiga trycks ner, så att de skall förbli glömda. Schysst "jämställd" enligt de som är rädda för att konkurreras... haha! Cyniskt och sant som den nakna verkligheten är... Hittils ser jag intenting som kan locka mig i kulturhuset förutom Pink Floyds "The Wall", men då måste jag jobba tyvärr...

/Faithbringer