måndag 15 januari 2007

Att åldras ungdomligt

Att åldras ungdomligt, smaka på det. Vet inte hur det känns eller hur det går till. Men en del av oss har den förmånen och förmågan. Känner några få. Blir lika förvånad varje gång vi inte setts på länge och den där känslan återkommer. Kanske har det med ett lyckligt liv att göra och konsten att kunna njuta. Att åldras med ett leende gör oss vackra.

Idag gick barnens morfar i pension. Kulturarbetare i alla år och en 55+ anställning senaste tio åren har inte lagt några pengar på hög. Att känna glädje över det som är och vara behövd som morfar kan vi bidra med. Väntetiden för en hörapparat är tung. Körsången håller humöret uppe. En mindre operation ska han igenom nu också men kanske till påsk om allt går väl kommer han hit.

Sagan om Ringen till högläsning blir det då. För 30 år sedan var det för mig och min bror. Känns som igår. Har böckerna kvar. Har fått order av pojkarna att leta upp dem. Matlagning med barnen kommer sedan. Han var tvungen att skaffa sig ett riktigt yrke, som släkten sa, innan han fick bli skådespelare. Kock blev det. Har präglat min uppväxt och nu blir det dags för pojkarna att inspireras. Råvaror av det bästa har vi gått om här uppe. Fisken barnen fick upp ska då bli till delikatesser. Skapar inga förväntningar bara förutsättningar. Resten kommer av sig själv. Som livet i övrigt. Ibland är det långt mellan oss människor. Med andra så oförklarligt nära. Underbart alltihop!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för att du märker mig och det jag gör! Jag kan göra fel, men det är mina fel och kan erkänna dem.

Skulle se hur folk tittar misstänksamt på mig när jag kommer fram till ungdomarna och börjar snacka politik, som att jag säljer knark... Jag bryr mig faktiskt inte. Politisk engagemang är viktigare än folkets rädslör för socialla kontakt.

Snygga tavlor i Kulturen Hus!
Jag var imponerad faktiskt.
Men det dröjer ett tag tills svenskarna kan göra samma esperesso som i syd Europa... haha!
Otroligt att man kan skoja och skratta den här tiden på dygnet (2:15). Din positiva personlighet måste har påverkat mig också. ;)

Rock on!
Stella