onsdag 31 januari 2007

Älgexpert sökes!

Nord - Syd. Skillnaderna kan inte vara så stora, ändå, när det handlar om älgar eller? Jag blev så där förfärat förvånad ikväll då jag fick förklarat för mig att "man absolut inte får mata älgar med äpplen!". Nähä, vadå tänkte jag, som vuxit upp med älgar under äppleträden på Österlen. "De kan bli berusade då äpplena börjar jäsa i magen. Sedan börjar de göra konstiga saker. Och man måste skjuta dem". Som ni hör låter det som ett barns beskrivning, men någon vuxen måste ha byggt upp basen för denna skröna. I mina öron skröna. Har aldrig hört talas om berusade älgar i Skåne. Så snälla någon som vet, är det olika magtålighet i nord och syd, eller bittert sämre äpplen i Norrbotten, frånsett små skördar, jag bara undrar?

Jag vet, borde säkert veta, men kanske glömt. Det finns två saker jag behöver kompletera mina erfarenheter med. Det är en jägarexamen och att kunna köra traktor. Men en dag hinner jag kanske det också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
En död älg är en bra älg....oavsett
om den är nykter eller berusad.
Athos

Camilla Hansen sa...

Sagt av en klok! Vem vågar säga emot, nykter eller berusad.
Kram

Anonym sa...

...undrar vad vår alkoholtillsyningsman skulle ta till för åtgärd emot berusade älgar. Att vidimera händelsen med en telefonkamera hjälper inte - möjligtvis med någon slags jaktbösskamera om sådan kan tillverkas. Det blir något för en arbetslös innovatör att bita i -men vem blir då anklagad älgen eller den som berusat den??? Om älgen avlider i samband med fotograferandet blir det väl tjuvjakt och länsstyrelsen och polismakten inblandade. Då blir det troligtvis alkoholtillsyningsmannen som åker in i burken för tjuvjakt ...eller?