onsdag 24 januari 2007

Mållös efter temakväll

Tema kväll nr2 - MILJÖ
Förra temat med Integration gav mycket och nu var så den inre kretsen samlad igen, ca 20 stycken, laddade och engagerade för att ta del av Luleå kommuns miljösamordnare Lena Bengténs arbete och framtidstankar kring miljö såväl globalt som lokalt i Luleå. Hennes stolthet och skötebarn "Hållbarometern" med Luleåstatistik relaterade till nationella mål väckte frågor. En bra bas för ambitiösa och konkreta studier och möjligheter till lokala miljöförbättringar. En mycket dialogrik kväll, som vanligt. Visste ni att klimat är 30 års medelväder? Alltså har vi haft mycket väder senaste tiden om ni förstår hur jag menar.

Kvällen avslutades med att vår egen Nils-Olov Lindfors (c) frälste gruppen med arbetet som pågår kring kolsänkor, dess betydelse och hur det nu förankras från Överkalix provytor till ministernivå. Framtiden för miljön, skogsägarna och regionen. Jag kan bara konstatera att det var en härligt avslappnad kompetenskväll. Kändes rätt och slätt lagom i sin samtalsform. Och jag som inte ens använder ordet lagom, oroväckande...

Inte så lite småkallt ute, runt -25 grader i kombination med en rejäl förkylning som nu fått grepp om mig eller snarare min stämma. Mållös är ordet. Vill inte veta vad en del av Er tycker om det, kan vi ta live, en annan gång. Men det innebär uppsökande verksamhet av vårdcentralen under torsdagen. Kan inte få fram många ljud nu. Målet är återställd till fullmäktige på måndag!!! Jag har inga problem med om någon vill uttycka hur synd det är om mig, som mållös.

Inga kommentarer: