söndag 21 januari 2007

Showtime för Luleåhamn

"En väl fungerande infrastruktur där sjöfart, flyg, vägar och järnvägar tillsammans bildar ett samverkande transportsystem är grunden för regional utveckling. De långa avstånden inom länet och avstånden till viktiga marknader både inom och utanför Sverige ställer höga krav på transportsystemet för såväl personer som varor. En väl genomtänkt och utbyggd infrastruktur möjliggör en effektiv samverkan mellan transportslagen." Utdrag ur Landstingsstyrelsens riktlinjer

Den av staten utsedda hamnutredaren Bengt-Owe Birgersson kommer till Luleå i morgon måndag. Birgersson har av staten fått till uppgift att prioritera fram ca nio av landets drygt 50 hamnar för framtida statliga investeringar. Med på listan kommer de hamnar som han bedömer vara strategiskt viktiga både för export och import. Om regeringen sedan godkänner hans förslag är det de hamnarna som ska prioriteras av staten om vägnätet skulle behöva förbättras eller nya järnvägsspår byggas. Förutom samarbete mellan hamnarna i regionen synas vilken omsättning av gods varje hamn har, vilka framtidsplaner som finns och hur lätt det är att ta sig till och från hamnarna med olika transportslag.

Inför besöket på måndag har samtliga hamnar från Skellefteå och norrut tillsammans med kommuner, landsting, Banverk, Vägverk, Stuveriet, Länsstyrelsen samt näringslivet samverkat för att ge tydliga argument för Luleå hamn och den strategiska betydelse som den norra regionens hamnar har för ett konkurenskraftigt näringsliv och för en fortsatt tillväxt i landet och Europa.

Konkurrensen är tuff då det gäller lobbyverksamheten, paketering är viktigt. Nu är det "showtime" och finslipning av de sista regionala och kommunala argumenten som får ordna resten. Så är allt sagt.

Inga kommentarer: