söndag 10 december 2006

Norrlands bästa!

Andra advent
Den stora helgen för Ju-jutsu gradering är över. Nya färger och streck på pojkarnas bälten.
Som den romantiker jag är tycker jag att det är lite stiligt då grabbarna respektfullt bockar för varandra innan de börjar ”slå ner varandra”. Så är det sällan hemma. Men jag vet att de kan om det behövs, borta.

Den du möter påverkar din dag. Kanske borde vi bocka lite oftare. Efter ett samtal med centerpartiets riksdagsman Stefan Tornberg angående Ansvarskommittén och Norrlands bästa, och ett famntag av landshövdingen P O Eriksson som var i högform, börjar det pulsera i mina regionala ådror. Dessutom är det snart jul. Vi talar korv och skinka!

Med anledning av Ansvarskommitténs ”Vi måste tänka större” kan jag bara känna mig trygg som centerpartist. Vi ser till varumärken, produkter och framtid, tillsammans. Någon måste få lov och vilja stå i täten men resultatet kommer flera verksamheter och helheten till godo. Vem vill stå för att inte ta det ansvaret? Nja, tänker inte svara själv. Detta ska ju bli min snälla vecka!

I Örnsköldsvik kan de också. Jag menar inte hockey, kära ni, utan att tänka lite större. Då infrastrukturministern, vår kära center-Åsa nyligt var där, lyfte en klok lokal centerman upp att Sveriges nordligaste strategiska hamn borde ligga mer norrut än så. Det tackar vi för! Framförallt som vi här i Bottenviken enats om att tänka Luleå i det fallet.

Att man nu då börjar gnälla lite högre ur de fyra nordligaste länens perspektiv kring företagarnas intransportstöd som försvinner, är något sent. Framförallt för inlandsföretagarna som nu drabbas hårt på många håll. Problemet har vi känt till sedan i våras. Själv talade jag med såväl landshövdingen, kommunförbundet, vårt landstingsråd som andra politiker i norrlandslänen i frågan under sommaren. En skrivelse skickades innan sommaren från Norrbotten och sedan har vi väl snällt väntat på svar! En svag påverkan på EU ur ett lagom svenskt perspektiv, allt för länge, är väl anledningen till bristen på insikt där nere. Men det handlar inte om vi och dem. Lätt att glömma när vi har så mentalt långt till …

Det är därför jag tillhör jämtarnas beundrarklubb. Möjliggörare! Låt oss tänja på egna och andras gränser verkar vara något man föds med i det ”landskapet”. Kan tro de har egna livsmedelslagar också! Men inte. Korvar och ostar överallt, lite mera egensinne och kreativ småskalig entreprenörsanda, även från det offentliga.

Men vi har givetvis också mycket att vara stolta över! Själv är jag oerhört stolt norrbottning även om jag skorrar ihop ibland, Jag säger bara Hugosons Minisalami! Min passion ligger hos Hugoson. Både som entreprenör och människa. Men om vi återgår till korven. Missa inte den på julbordet! Lagom stor, lite salt och köttig. Något av det bästa som går att köpa i charken enligt mig. Dessutom bra till allt. Därför såg jag bara möjligheter då vi var enda kvarvarande ort med en charkinriktning på gymnasiet i Norrland. En profilering värd namnet och tillväxtmöjlighet. Men vi ska givetvis spara på det mesta. Samtidigt som skolan ska lära sig marknadsföring uti varenda enhet. Hur mycket god marknadsföring är det inte då vi vinner chark-SM, gång på gång dessutom. Har de bästa råvaror, gröna näringar som ska växa och nischa in sig, charkbransch som är i toppklass samt ungdomar som bör ta vid för att förädla och förnya detta. Men tyvärr, arbetskraft på detta området är en bristvara liksom insikt och ansvaret inom majoritetspolitiken, trots att branschen växer och i sig enas i profilering och markandsföring. Inte ens landstinget med naturbruksskolorna verkar se ut eller framåt!

Det är då Vi ska tänka stort och tänka Norrlands bästa. Det där låter som vårt nystartatde ”Norrlands Entreprenörsgymnasium”s marknadsföring. De verkar ha förstått det där. Ursäkta, det är ju en fristående skola, förstås.

Kära ni, njut av den lokalproducerade korven, skinkan och pastejen, framöver. Dunka gärna den lokala företagaren i ryggen. Men försök inte titta dem för djupt i ögonen när ni säger att ni ska stötta näringen och hur vi ska hjälpas åt med tillväxten i framtiden.
Smaklig måltid.

Inga kommentarer: