lördag 23 december 2006

23 december - Lillejulafton!

En riktigt God Jul på Er alla!
Det kommer över julen att bli fortsatt reflekterande men säkerligen med stark julig prägel.
Mycket nöje för den hågade.

Bara ordet, "lillejulafton", är stort. Det ska läsas ihop till ett ord. Av tradition nästan lite mer betydelsefull än själva julafton. Kröningsdagen för julgranen. Provsmak av skinkan i kväll medan Janssonsfrestelsen står på svalning. Hörde talas om gravad strömming av en vän söderut. Glömde be honom om receptet. Jag som älskar gravat, lammfilé, röding, lax för att inte tala om rökt gravad älg. Vilken njutning. Provade grava gäddfilé i somras. Smakligt med lite äggröra till. Tillbaka till julen. Klapparna är klara.

Julhälsningar skickade och mottagna. Håller stilen a la Emil gentemot folkpartiet, även under helger tydligen. Mitt hemliga recept jag givit gruppledaren påkallade viss doftupplevelse. På sin blog klargjorde hon att den rätten bör produceras lokalt! För att inte påverka microklimatet med grannarna, tolkar jag det.

Själv är grannsämjan god hemma, tomteupplägget uppgjort, hoppas det fungerar. För allas skull.

Barnen reflekterar mycket dessa timmar som är kvar till julafton.
- Det saknas något stort, sa nioårige sonen.
- Vad, undrade jag.
- SNÖN! sa han med eftertryck. Jag håller med!


För sexåringen är livets mysterier av annan karaktär.
- Man ska inte äta snorpapper, sa han mycket informativt.
- Varför då, frågade jag, som om det var brukligt...
- Det är inte gott!
Förskräckt frågar jag.
- Har du smakat?
- Näe, jag vågar inte…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka karamellkillar - jag blir andlös! Stora julkramar skickas från Sundsvall.

Anonym sa...

Vilka karamellkillar - jag blir andlös. Stora julkramar från Sundsvall.