söndag 31 december 2006

Islam är inte enhetligt

Det går inte att komma undan. En diktator i ”världshistorien” är avrättad – Saddam Hussein. Avståndstagande från dödsstraff tar såväl centerpartiet som jag personligen. Kvar har vi okunskap, bestämda åsikter eller inga alls, såväl i den islamiska världen som vår egen.
I min bokhylla finns förutom biblar även en svensk och en arabisk koran. En stor byst av Nefertiti står belyst i fönstersmygen och Fatimas hand vilar i smyckeskrinet. Från födsel till arbete med arbetssökande i Luleå har det i mitt liv funnits en länk till denna andra kultur på ett eller annat sätt. Att kommentera diktatorn och det i mina ögon förkastliga dödsstraffet förändrar inte mycket. Men att tydliggöra behovet av att vi i vårt mångkulturella samhälle ska se till helheten, det behövs. Märks tydligt i politiken i Luleå att det saknas. Ges till och med möjlighet att åka på kurs i ämnet för politiker. Undras om någon gör det.

Vi har så lätt att tala om frågor med perspektivet ”världshistorien”. Då menar vi givetvis vår västerländska världshistoria. Men världen är lite större än så. Den islamiska världen har sin historiebeskrivning med andra människor och händelser i centrum. I det politiska språket är detta avgörande. Som utomstående kan vi inte alltid tillgodogöra oss de associationer det väcker. Därför kan vi lätt feltolka och missa väsentliga budskap. Kommunkationsproblemen är givna.

Jag satt för många år sedan och hade en lång dialog med en muslimskt djupt skolad man i Tunis.Vi talade om de första människorna Adam och Eva. Deras syn och vår syn på dem. Om de överhuvudtaget var de första människorna, Darwin o s v. En så otroligt lugn, ödmjuk och varm dialog. Att möta den västerländska världen görs på så många olika sätt. En muslim kan vara förenlig med traditioner men inte ha religionen som ”sitt dagliga bröd”. Men referensramarna skapar möjlighet till tolkning och tillhörighet som muslim med identitet och innebörd.

Synen på oss i västerlandet kan vara så olika. Traditionalisten som förnekar allt värde i det som är främmande och tar avstånd, det sekulära synsättet där det främmande eller västerländska accepteras som en annan världsåskådning eller vetenskap där religionen är en av flera delar i tillvaron. Modernisten kan öppet ta till sig det främmande och översätter detta till den egna traditionen med en ny insikt som stöd för den egna.

I det bildade västerländska informationssamhälle vi nu lever i bör vi ta det ansvaret och respekten att betrakta islam som den helhet och kulturtradition det är. Som ett komplex med termer, tankar, beteenden och motsättningar som blir obegripliga och för vissa skrämmande om man inte ser till helheten. I ett dagsaktuellt politiskt perspektiv utgör symboler och idéer som anspelar på religiösa traditioner en viktig faktor. De skapar tolkningsmönster och legitimitet. Men i det långa loppet är det de ekonomiska och sociala faktorerna som är avgörande för den politiska utvecklingen i den islamiska världen liksom för världen i övrigt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, väldigt bra resonemang där! Den kanske främsta orsaken till muslimska fundamentalisters hat mot oss västerlänningar beror på de snäva referensramar som man får av att vara isolerad från omvärlden, vilket i sin tur beror på djup social och ekonomisk fattigdom. Å andra sidan tycks vi västerlänningar ha så svårt att förstå oss på muslimer men då beror det ju inte på fattigdom utan på ett ointresse att på djupet vilja förstå. Detta är så komplicerat, men i grunden ändå så enkelt.

Camilla Hansen sa...

Det finns en uppgift för oss i Luleå att lyfta fram viljan. Nu. Framöver har vi kanske en moské i Luleå. Stadbyggnadskontoret har fått uppdraget att se över lämplig plats. Kostnaden täcks utifrån. Samtidigt knackar en internationell friskola på dörren här. Hälften av vår"berömda" befolkningsökning i år utgörs av invandrare. Det lobbas för affärer med länder och filmindustrier där ett antal medarbetare mycket väl kan bära med sig en muslimsk tradition i bagaget tillsammans med utveckling och buisness. Som en scout skulle sagt "var redo!"

Anonym sa...

Hej!
"Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag"......
Kinesiskt ordspråk
GOTT NYTT ÅR
Athos

Anonym sa...

...det här var för djupt för mig

Anonym sa...

Det är inte tillåtet enligt Koranen att slå kvinnor.

Profeten Mohammed förklarar att om man slår någon så att det syns då måste man betala böter till den utsatta.

Och i Sverige bor det 50% shia och 50% sunni -muslimer. Det är en minoritet av den sunniska 50% som kallas för Wahabia sekt som Storbritannien skapade och knuffade in i islam som anser att det är rätt att slå kvinnor. Det är samma sekt som massmördar muslimerna världen över tex i Irak sätter dem massor med bomber och dödar muslimerna där.

Al-Qaida är anhängare till denna brittisk skapade Wahabia sekten. Och ända sedan USA satt sin fot i Irak har dem med amerikanska vapen dvs dessa Wahabia massmördat muslimerna i Irak.

Wahabia har även mördat många muslimer i Afghanistan. Vid ett tillfälle dödade dem 11.000 shia muslimer i Mazar sherif.

Dem är sunni inriktade men dem dödar även sunni muslimer tex i Tunisien har dem massmördat massor av sunni muslimer.

Dem attackerar alla muslimska länder runt Israel men aldrig sprängt en enda bomb mot dem. Det enda landet i mellanöster som verkar vara säker från Al-Qaida är Israel.

Enligt Shia inriktningen så är det förbjudet enligt Islam att slå någon.

Mer om Wahabia kan du läsa här http://biphome.spray.se/isllam/WAHABYA.htm

Mer om shia islam kan du läsa här http://www.Allah.info.se/


Det budskapet som man vill ge fram och det målet som man har är följande

MUSLIMERNA OCH DERAS PROFET ÄR MÖRDARNA

MÖRDA MUSLIMERNA

http://www.youtube.com/watch?v=F3qOb-V9Ywc

http://www.youtube.com/watch?v=LLE-FKjMdTk

Säg inte till någon, säg inte allt vad dina ögon har sätt

Man får inte prata för mycket i Sverige innan man hamnar i fängelse.
Det är bestämt vad man får tycka och vad man inte får tycka. Det är bara när man använder yttrandefriheten för att kränka muslimer som det är tillåtet.
När man vill säga sin åsikt om en historisk händelse då får man hamna i fängelse.
Se tex den tyske advokaten Jürgen Rieger åtal för förnekelse av Förintelsen.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1647528
Är detta skämt eller lever vi i sådana samhällen. Där man inte får säga vad man tycker om en historisk händelse men muslimerna kan man fortsätta att attackera på fysiskt och psykiskt sätt.

Jag svär vid Allah att ni kommer inte att komma undan

Jag svär vid Allah att helvettet väntar på er för allt brott ni har gjort mot oss muslimer