måndag 18 december 2006

Monday, monday

Om jag skulle gått på magkänsla hade jag inte lämnat huset i morse. Men då de tre övriga familjemedlemmarna kurerade förkylningar och dagen var riktigt högtryckstajt på åtaganden och möten med fantastiska människor var det bara att känna och gilla läget.
Arbets- och personalutskott, intressant medborgarundersökning att ta till sig på 72 sidor, hamnen åter i fokus. LULEBO och LEABs lilla dotter under uppvaknande. Presskonferens. Vi är nu fyra partier som vill se hamnen och dess utvecklingspotential under visionär lupp. Vilket kommunalrådet inte betraktade som seriöst. Men de stora perspektiven och visionärt tänkande kanske inte är gångbart hemma i partiet just nu. Inte i andra heller.
Checkpoint Hansen, då jag med mindre än ett andrum fick en avstämning med denna förträfflige fullmäktigegrupp vi har, de åt lunch och jag smakade på dagens upplägg. Lugnt läge tycktes det även om jag visste att saker var på gång... Full fart tillbaka till extra KS i sammanträdesrummet Havet som minst av allt stormade. Dotterbolaget på tapeten igen. Någon reservation.

Alla tackade för sig och denna period, jag för det goda mottagande jag fick med anledning av allt som hände i våras då jag klev in i denna värld. Inte konstigt man fått stoppa ödmjukheten i väskan ibland.
In till ett fullmäktige som sedvanligt inleddes med bland annat Årets by, Mörön denna pärla var mottagare av årets pris. Välförkänt!

Detta årets sista fullmäktige med en del blindgångar går väl till centerpartiets årsbok 2006 med något oväntade utgångar. Anläggningsmaskinsindex har väl satt sitt avtryck i debatten för lång tid, synd att vänsterns gruppledare missade det.
Nya företag och entreprenörskap är en viktig förutsättning för morgondagens välfärdsamhälle. Det är därför viktigt att politiker och ledande tjänstemän har kunskap om entreprenörskapets villkor speciellt i förhållande till offentlig förvaltning. Detta enligt Lennart Lindströms motion efter en modell från Västra Götaland. Det ska vara lätt och enkelt att göra bra affärer i Luleå. Kanske det var "okunskap" som bidrog till att det bara kom in ett anbud på livsmedel vid senaste upphandlingen, från en storkedja dessutom, tragiskt! Motionen bifölls, om än rättvisepartiet inte förstod behovet, men det handlar väl om förankring i verkligheten, som de brukar säga samt att kommunalrådet Karl Petersen försäkrade att motionen inte var farlig. Ja, ja!
Hela vägen på ett kick, från det i gruppen förankrade yrkandet på 2 miljoner från kommunen till kårhuset Academica, 25 % mer än majoritetens förslag, fick vi först med borgerligheten och nu i fullmäktige även socialdemokraterna. Vissa "sesam" är gångbara.
Tuffare och något osmidigt drevs nu frågan igenom med bildandet av dotterbolaget mellan LULEBO och LEAB. Vi kunde behandlat ärendet på bättre genom att ha lyft in en föredragning av ex VD idag från något av bolagen. Nu blev det votering och vi tog beslut idag. Men snyggare sätt finns ju!

Det måste ändå erkännas att två saker attraherar mig lite extra. Människor med erfarenhet och kunskap, känn er berörda som vill, och ungdomligt provocerande med glimten i ögat. En av de nya i presidiet bjöd på en föreställning av det senare slaget med anledning av de nominerade till Sparbanksstiftelsen. Nöjet var helt och hållet på min sida. Men jag har ju också vuxit upp såväl bakom som på scen.
Kändes därför bra att avsluta kvällen studsandes runt till den gamle höjdarlåten "Maneater".

Inga kommentarer: