söndag 18 mars 2007

De bästa av världar

Nya världar öppnar sig för Edgar


Vårkort klippning i badrummet av en snart sjuårig ung man. Intressanta samtal vi har, han och jag. Kvällens uttalande var " Jag vill hälsa på Stefan Tornberg (c)!" Tala om en riksdagsman som gått hem hos folket... Att vi serverades tacobuffé vid förra besöket kan spela roll. Så började Edgar tala om alver och flyktingar. Den som läst "Sagan om Ringen" vet att det ett folkslag - alverna alltså. Flyktingar är mera verklighet av idag, för mig. Det blev svårt att förklara att flyktingar finns både i sagan och verkligheten, men inte alver. När så frågan kom "Vad är en butiksföreståndare?" höll jag på att köra in i örat hans med trimmern. Vilken fråga - i den åldern! Tja, ansvar och befogenheter, ordning och reda, krävdes ett visst pedagogiskt grepp för att få det där på plats, med jämställdhet, genus, ekonomi och allt. Får se vad det blir av denne unge man, riksdagsman, butiksföreståndare eller upptäcksresande av nya världar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken grann och stilig kille!!! Han tänker och funderar över saker vi tar för givet. Ge honom en jättekram från mig!
Appropå Stefan.. I går kväll ringde jag på mobilen min äldsta dotter Anette i Umeå, på ishockey-turné med sonen Emils lag. Hon befann sig just då på en restaurang med lillasyster Linda och övrigt sällskap. När vi pratat en stund säger hon "vill du prata med Stefan T han sitter faktiskt vid bordet bredvid oss"? Så liten är världen - Naturligtvis fick han vara ifred...
Dom vann sista matchen mot Östersund!