fredag 4 januari 2008

Centerpartiets Norrland - vår möjlighet

Visst, det går att elda upp sig och med skenande hastighet komma in på regionfrågan -eller snarare bildandet... Låt det vara för ett ögonblick och insup helgens goda stämning istället. Det är de goda kontakterna och mötena som leder till förtroende och respekt för olikheter och likheter. Möjligheter och erfarenheter, ung som något äldre.

Det var augusti 2004 och jag skulle få följa med på skogslänsträffen i Centerpartiet. Billigt och bra, det var på Quality i Luleå. Lennart Lindström och Stefan Tornberg beredde min väg. Allra ödmjukast tacksam för det, sedan dess. Som nybliven skogsägare borde jag höra hemma tyckte jag. Nåja, minst av allt skog på tapeten, det var bara arbetsnamnet för den årliga Centerpartiträff som de fyra nordligaste länen med stående gästen Gävleborg hade. Vid regionarbetsträffen i Umeå strax innan jul 2007 och alla andra större sammanhang har jag så insett att det inte är alla "yngre och nyare" politiker förunnat att ha träffar och "snabba nummer" med de sina i övriga norrland på detta sätt. Förstå mig rätt...

Tack vare Lennart Lindströms och Stefan Tornbergs goda centervänners lag blev jag också en av dem, i tid! I tid, innan turbulenta stunder rådde 2006 och ett större ansvar skulle axlas med min mindre erfarenhet i bagaget. Ibland med stunder då behovet av såväl lokalt som lite mer distanserat regionalt stöd kändes bra och behövdes.

Under min korta tid i Centerpartiet har ett antal musketörer funnits nära och kära. Skulle faktiskt kunna få det till tre i varje norrlanslän. Oslagbart nära är lule-törerna. På olika sätt och olika mycket kontakt med de övriga länen men stora famnen gäller då vi ses. Ofta som sällan.

Utomsocknes men speciellt kära och nära står mig herrarna Dan Olsson(c), Hans Hedlund(c) och Jonny Lundin(c) med tillhörighet Västernorrland. Höjdare alla tre! På olika arenor är de, men alltid med hockyn i hjärtat och då blir inga stunder tråkiga... Även om vår kära partiledare Maud talat om bävrar tillhör dessa mera släktet ekorrar. Snabbt och rappt! Helt i min smak.Ovärderligt med dessa vänner som såväl i arbete som fritid finns att tillgå då hjälp behövs. Stolt och tacksam, det är jag! Aldrig en trist stund i detta sällskap. Enkla arbetsvägar ger möjlighet till enkla lösningar på komplicerade frågor. Jag vet! Stort tack och framtidstro till Centerpartiets Norrland - mina vänner!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skulle nog behöva lite fler (musketörer) än 3!