onsdag 18 juli 2007

Ja tack!

Ja tack, till enklare möjligheter för arbetskraftsinvandringen. Världen är större nu än förr och vi en del av den. Vet hur jag slet för att skapa mig möjligheter att bli "godkänd" för att kunna få arbeta i mitt älskade Frankrike då jag var ung. Kompliserat värre, innan EU. Ett giftemål med en eu-medborgare var nästan på gång för att lösa dilemmat. Kämpigt värre att bli accepterad av folket där. Mognade i tid och åkte hem istället. Men tänk vad som hade kunnat bli om jag stannat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, tack för att sänka min lön. Om facket inte kan påverka löneförhandlingarna (genom lagtiftning eller kollektivavtal)kan en privat arbetsgivare inom vården anställa 4 stycken kineser för samma lön som jag får. Alltså kollektivavtalet skall inte gälla de utländska arbetarna eller skall det lagstiftas så att även de som kommer hit för att jobba för svenska löner inte bli lurade? Folk utanför EU vill komma och arbeta hit för att få delta i vårt välstånd och fina löner, inte för att vi här skall få kinesiska löner till ex. Oavsett om man gillar facket eller inte är just facket orsaken att man kan leva på sin lön. Det finns i Sverige redan massor av arbetslösa flyktingar, invandrare, friska förtidspensionerade mot sin vilja, unga som har svårt att komma in på arbetsmarknaden och massor av andra som inte finns med i statistiken... Var har ni fått det ifrån att det finns brist på arbetskraft just inom vården (visst handlar reformen om de gamla som ingen ville ta hand om)? Är det inte bättre att man höjer kraven för de som vill bli omhändetagna fast de skulle klara sig själva hemma, istället för att straffa personalen med lägre löner och arbetslöshet? Kanske de gamla som har råd borde betala för offentlig vård på heltid.