tisdag 3 juli 2007

Fångade ögonblick

Förstår inte varför det känns som om jag ingenting hinner. Men kanske för att jag nu hinner fånga ögonblicken eller i varjefall då jag hinner upptäcka dem... Några fångar mig personligen, med biltutningar eller tillrop. Tackar för det. Dagens fångade ögonblick blev med ordförande för ryska föreningen Sputnik. Hon var djupt besviken över att de, som en mycket aktiv förening inte fått en ordinarieplats i invandrarrådet. Många goda idéer att ta fasta på inför hösten, tillsammans och för deras del i kd. Hon är aktiv där. Ett blixtbesök in på Räddningstjänst med en sommarhälsning till kaffet. Styrkan är lite sommardecimerad men ack så allert. Den sommarledige räddningschefen stannade till vid vår grind med familjen lastad för utflykt.

Så på Bergnäsets konsumparkeringen, nu alldeles för liten, fick Berndt Tiberg - denne husmanskostens entusiast, nästan köra över mig för att påkalla min uppmärksamhet. Snygga brudar tutar ju alla efter ... Som vanligt lika trevligt att växla ord med honom. Vi slåss om vem som har mest uppbokad almanacka. Båda verkar vinna. Därför är vi lika glada när vi "springer på" varandra.

För den som missat upplevelsen kan jag bara rekommendera ett besök på Granngården, för oss i branschen fortfarande Lantmanna. det är som i en annan värld. Inte varorna precis utan mer kötiderna för att få en liten bricka, nu har de placerat ut soffor också, för väntans tider eller så... I kassan får man ocksa glädje av sin stresshanteringsförmåga. Var bara tvungen att köpa något ur skivstället. " Folktoppen" de sanslöst knäppaste kultlåtarna, men attans så svenskt.
Det är en upplevelse på Granngården i Luleå, saknar faktiskt ord för det hela. Väl värt en dokumentärfilm, med all respekt i behåll! Kommer alltid därifrån med ett nytt minne och leende.

Inga kommentarer: