lördag 5 maj 2007

Den kreativa landsbygden

Kreativa människor på landsbygden är viktiga för tillväxt. Det har det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) kommit fram till. Visserligen finns det en högre andel av dem i storstäder men deras betydelse och inverkan på landsbygdens ekonomi är betydande. Den kreativa klassen är som bekant Richard Floridas definition av innovativa och begåvade människor, som använder sin kreativitet, nya idéer och teknologier i sitt dagliga arbete.

En hög koncentration av den kreativa klassen återfinns även på vissa platser på landsbygden, särskilt i natursköna områden. Dessa områden har en bättre ekonomi än områden utan representation av den kreativa klassen och uppvisar enligt rapporten en högre tillväxtnivå, fler antal skapade patent och snabbare anpassning till ny tillverkningsteknologi.

I Sverige vet vi att ca 500 000 svenskar kan tänka sig att flytta ut på landsbyden. Antalet mil är inte alltid avgörande utan den tid det tar att förflytta sig för arbete, utbildning och serviceutbud. Osökt far mina landsbygdstankar till de bekanta trakterna i exempelvis Alvik och Klöverträsk. Innovativa grepp med förankringen kvar i bygden. Låt dessa förebilder visa på möjligheter och resultat av deras lokala engagemang för föreningslivet, övrigt företagande och den tydliga bilden av den landsbygd vi vill att Luleå ska vara. Här kan vi glänta på dörren och finna framtidens förhållningssätt och modeller för livsmönster, jämställdhet, demokratiarbete, arbetsorganisation, energiförsörjning, nya företag och naturliga kretslopp. Modeller som utvecklats underifrån genom samverkan och behov. Ett för centerpartiet grundläggande arbetssätt.

Inga kommentarer: