fredag 9 februari 2007

Det är kärleken som räknas - ogifta par sökes

De nya SAM-blanketterna för jordbruksstöd, tänkte jag då jag sprättade upp kuveret från länsstyrelsen hemma på matsalsbordet. Fast det brukar vara jordbruksverket som skickar ut dem, inte länsstyrelsen. Men det var något helt annat! Protokollet med beslut om mitt förordnande som borgerlig vigselförättare och registreringsförättare av partnerskap. Så roligt! Det finns något självförverkligande att medverka i andras tillfälle för lycka och samhörighet.

Med en egen vigsel, dock kyrklig, bakom mig där det mesta blev ett minne med glimten i ögat, vet jag hur det kan och bör kännas.

Mest underhållande av allt är att inom Luleå kommuns gränser lär jag få förätta detta viktiga och fina uppdrag, på alla språk. Så tolkar jag det eftersom jag fick bifogat en mall för seremonierna på svenska, finska, engelska och norska. Kände genast att jag vill dra till med ett par till - danska och franska, vilka jag behärskar lämpligt väl.

Inte för att jag tror att jag ska kunna öka takten på befolkningsökningen genom detta men faktum kvarstår att antalet vigslar ökat markant senaste åren. Därför välkomnar jag alla par som går och funderar över sin vigsel, att höra av sig till kommunen och fråga efter mig. Gärna med ett eget upplägg, som ute på isen i Bottenviken, ute i sommarstugan eller ute på altanen på översta våningen i stadshuset. Det är oftast i stadshuset förättningarna sker. Men för den som vill vågar och kan går det att göra så mycket mer. Nu finns jag till Er tjänst.

1 kommentar:

Anonym sa...

...skulle vara kul att göra om på något nytt sätt - skall kolla med den gamle om han orkar en gång till, i så fall väljer vi definitivt dig Camilla!