söndag 4 februari 2007

500 centerpartister

Priviligierad är ordet. Även om jag nu i kväll bearbetat mig genom centrala Luleås alla snödrivor för att ta mig in och kvällsarbeta på mina kontor. Vissa har inget alls. Jag är tacksam, jag lovar, men med snö i kängorna. Men då värmer det gott att samla ihop mina intryck från denna helg i Leksand.

Den otroligt gärdsgårdsfyllda byn Tällberg där vi bodde är både kaxig och stolt med sina 1000 bäddar på 9 hotell och 250 mantalsskrivna. Fick med mig knäckebröd hem, det urlokala. Bjöd upp hotellansvarige till Luleå, som faktiskt blev lite sugen på oss här uppe. De gör nämligen en personalresa om året just till andra delar av landet för inspiration. Gör vi så här uppe? Får hoppas det...

500 centerpartister på besök i en centerstyrd kommun. Hur skönt kan det bara vara! Varenda möte och minut var njutbar, på något sätt. Vår kära Maud, precis hemkommen från Indien, höll sitt anförande med miljöarbetet i fokus. Fick många intressanta ögonblick förmedlade från hennes "globala miljöresa". Så väl bokstavligt som bildlikt. Stoltheten av det långa miljöarbete vi kämpat med i centerpartiet och den fokus det nu är på så många håll i världen med så många stora ledare i täten. Alla vill vara med, helt "plötsligt"! Ett miljöarbete som skapar efterfrågan och förutsättningar med en arena för såväl politik som industri. Globala styrmedel och höga målsättningar med regeringens mandat att skapa ett näringslivsklimat som heter duga.Bland annat genom miljödriven affärsutveckling, något vi börjat ha i fokus i norrbotten och i centerpartiets regionala arbete. Nu ska det ges möjlighet att ta fart och öka takten.

De är så himla hjälpsamt snälla och fina dessa centerpartister. Men så olika vi har det. I våra i kommuner runt i landet. Att ge och ta, nya kontakter och givande förädling av gamla har gett mig en välbehövlig energikick i rätt riktning, i väntan på vårsolens glans. Får upp ett 40-tal norrlandscenterpartister inom kort till Luleå. Dags att få lite rock´n roll på den gemensamma norrlandskänslan och ambitionen!

Inga kommentarer: