måndag 26 maj 2008

F21 i dagen


Tänk den som hade en egen flottilj! Till och med flygordning på kopparna i köket. Ner på jorden och till förmiddagens väl genomförda arrangemang på F21. Stefan Tornberg och jag fick bästa genomgång. Jag fick träffa såväl gamla godingar som nya stjärnor. För länet i tiden hade jag grundat med ett samtal med kommunalrådet Jerry Johansson(s) i Arvidsjaur, på morgonen. Det hör ofrånkomligt ihop här uppe, Garnison Nord-arbetet har all anledning att stå för namnet. Öka takten och visa resultaten också. Särskilt för dem som verkar ha en egen bild av vad verksamhet, utvecklingspotential och ambition ska ligga på för nivåer och förutsättningar. Mitt förra besök var med kommunstyrelsen för några veckor sedan. I dag kom vi in lite mer på djupet. Såväl helikopter, spetsflyg, insats, flygverkstäder och material.

Passande att ta till sig "ROE" roles of engagement - för varje uppdrag finns en politisk vilja. Det är bara att plocka upp den lilla puderasken kolla spegeln och ställa frågorna:

-Hur vill vi styra våra förband? - Vad vill vi få ut?

Övnings- och testverksamhet på våra breddgrader under våra villkor. Vi talar världsklass! Efter dagens fullmäktige sammanträde hade jag och Jerry i Arvidsjaur lite köksbordspolitik "on line". Det är onekligen inte svårt att få perspektiv på sakens natur, vad gäller Norrbottens förutsättningar - vi ligger naturligt bra till. För en gångs skull... Nu ska bara insikten exporteras neråt, på vingar av stål!

se även Stefans blogg

Inga kommentarer: