måndag 14 april 2008

Borde varit söndag...

I mitt stilla morgonsinne var det inte alls måndag idag. Men jag gick igång. Arbetsutskott med ett fantasilöst slingrande från majoriteten vad gäller återremiss av upphandling av städ och delar av tekniska på entreprenad. Oppositionens återremisskrav på verksamhets och ekonomiska konsekvenser - vad nytta det blir med ett så fegt alternativ som nu majoriteten står bakom, var frågan. Svaret blev värre än väntat tyckte vi alla i oppositionen. Därefter ett extra Plan- och tillväxtmöte med anledning av Luleå kommuns företagarstipendium. Det av majoriteten enda lagda nominerade företaget väckte inte precis den spirande entreprenöriella vågen i salen. Inget fel på företaget - men rätt i detta sammanhang... Nåja, ingen verkade heller ha koll på vad stipendiets statuter innehöll. Efter mitt i frågasättande fick tjänstekvinnan hämta dem, då det ifrågasattes om inte jag kunde dem - det kunde tydligen ingen annan heller. Att sedan lokalpatriotismen mellan kommunalrådet och kommunchefen utmynnade i att de uttalade att det - var för djävligt... att vi var ett antal i oppositionen som av olika anledningar inledningsvis ifrågasatte, tyckte jag var för djävligt. Har inte de som nominerat koll på statuten och sedan inte känner av hur pass mycket detta stipendium kan betyda för olika företagare oavsett kön, och storlek, menar då företagens... så tyckte jag att jag gjorde bättre nytta på annat ställe. Därför avvek jag från sittande möte. Nån måtta får det var på pinsamheterna och vad som ska tolereras. Svenskt Näringsliv har knappast Luleå kommun som superfavvo i särskilt många grenar. Trots att socialdemokraterna ibland inte förstår deras roll i sammanhanget. Spela roll, men det gör också ett företagsstipendium!

Nu blir det kommunstyrelse, därefter sammanträde med LULEBO, därefter vidare till Kulturens Hus för litterär kvällskänsla med fokus på Gaza. Det var den måndagen det.

Inga kommentarer: