torsdag 16 augusti 2007

Surströmming - bäst i test

Så var det då publicerbart. Testpanelens utlåtande i NSD i surströmmingsprovning. Roligt att i dessa heta sommardagar få möjlighet att medsmaka med så trevligt sällskap. Gäller att hålla lite kontakt här känns det som.Lite underliga vägar finns det dock här i livet. Denna blindtest lyckades väl för mig personligen. Verkar få behålla både jobbet och bekantskapskretsen med anledning av vilka vinnare jag smakade mig fram till.
Att som ursprungsskåning något smått osäker bland detta luttrade bordssällskap dessutom komma till samma goda omdömme vad gäller testvinnare som Surströmmingsakademien känns tryggt och lovande då det gäller självförtoendet i dessa frågor. Att vår kära Kallax fick ett poäng mer hos oss tyder mer på lokal förankring bland smaklökarna, om än i blindo.
Att jag samma dag som testen gick av stapeln fick mig tillsänt en burk Måsen från Örnsköldsvik och dessutom en bild på den skicklige tillverkarfamiljen kändes lite som en ödets ironi. Var tvungen att visa bilden i mobilen för testsällskapet efter att resultatet offentliggjorts av vår poängbedömning. Vilket sammanträffande!
Alltså, bland filéer rekomenderas Oskars och bland de hela godbitarna är vinnarna Kallax samt Måsen. Se till att ni har någon av de sistnämnda bland sorterna på ert bord då gästerna anländer. Låt er alla väl smaka av dessa sommarens förlustelser.
Det gör jag!
Toppbetyg!!!
Bäst i test och oumbärliga för ett seriöst surströmmingsbord.


foto D.Olsson

Två av delägarna i Måsen surströmming Lennart och Ulla-Britt Engström med barnbarn.
Smakfull företagsamhet från Örnsköldsvik.



Surströmmingsprovning hemma hos Tryggve Bergman i Rutvik


Tryggve ordnar de sista detaljerna innan vi får tillträde bland gurkor och tomater


Allvar i regelverket med Bengt-Åke Persson och Kerstin Anttila från NSD


Lotta och Annika tar ansvar

Salt, saltare, saltast. Mycket gick åt.


Värdig avslutning från Storhedens bageri.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fel, fel, fel! Kallax är i år definitivt ingen höjdare. För mörk, för salt och inte riktigt mogen. Måsens har jag inte provat men av de övriga:

1. Höga Kusten (kanonfin!)
2. Oskars (säker klassiker!)
3. Kallax filéer (perfekt sälta!)

:-)

Camilla Hansen sa...

Snick snack!!!