torsdag 8 januari 2009

I landsbygdens namn - back on track!

Denna korta vecka har pågått som i evighet. Kan bero på denna lite hackade upplevelse av ett antal helger - sträck.

Nu har jag återinträtt för att ett antal timmat per vecka med enda och specifikt uppdrag arbeta med lokala utvecklingsplaner för byarna i Luleå. Att nu inledningsvis dega ihop perspektiven med stadsbyggnadkontoret blir härligt, för att när startskottet går för det nya översiktsplanearbete få med landsbygdsperspektiven på det rätt sätt - med så mycket annat. Det är modern planering vi ska arbeta med i kommunen. Givetvis!

För de som nu undrar eller är skeptiska - så får ni sitta i egen kuppe a la Hasse o Tage, eller nåt... Den som ser eller skapar sig problem får också bära bördan. Jag har inget problem och är en resurs och tillgång med den proffession och erfarenhet jag verkar genom. Stolt och trygg! Därför var det så glädjande att se hur Luleå kommun utmärkt sig i Glesbygdsverket årsbok genom att vara start kommun för att införa Rural Proofing, Landsbygdssäkring. Uppskattade kontakten med generaldirektör Mats Elg på Glesbygdsverket efter att ha uppmärksammat arbete vi i Luleå tog initiativ till införa landsbygdssäkring, förra gången jag var i tjänst.

Nya tider nya tag! Jag kommer inte att kommentera annat än möjligt euforisk landsbygdsromantik framöver - vad gäller jobbet.

Inga kommentarer: