onsdag 16 september 2009

Centerpartiet och tydlighet i regionfrågan

Centerpartiet skrev redan på 1960-talet en riksdagsmotion om att vi måste öka demokratin på regional nivå för att stärka folkets inflytande i sin egen region. Sedan dess har frågan hängt med.

Centerpartiet i Norrbotten tog i våras ett "självhjälpande" stämmobeslut på att det behövs en analys på såväl för- som nackdelar av vad de olika alternativen för regionbildning i norra Sverige skulle innebära. Att rådslag vore bra för förankringen samt att under nästa mandatperiod verka för region Norrbotten. (obs utan tydlig definition). Att partiledningen höjde på ögonbrynet var ett sundhetstecken.

Att det konstruktiva arbetet med Norrstyrelsens arbete skulle fortsätta i dagsläget var ett tydligt uttalande av distriktsordföranden på stämman, med anledning av fråga i ämnet. Att dra tillbaka den gemensamma trelänsansökan som lämnats in av våra landsting var inte ens uppe i diskussionen.
Mitt arbete och mandat i Norrstyrelsen är att konstruktivt arbeta för Norrbottens framtid, vilket är det pågående arbetet jag deltar i, denna mandatperiod. Det inkluderar att få regeringen att ta beslut i frågan, i enlighet med den process och tidplan Norrstyrelsen arbetar för och efter. Oavsett vilket beslut regeringen sedan tar och när. Idag representerade jag hela centerpartiet i de tre länen på arbetsutskottet i Norrstyrelsen. Med analysen på bordet var mitt uppdrag som norrbottning och centerpartist mycket enkelt. Dessutom i dialog m ed mina länsbröder.

Rapporten som presenterades idag visar att den 3 länslösning och ansökan Norrstyrelsen lämnat in för regionbildning väl håller måttet. Norrland ska få samma förutsättningar att representera och prioritera över resurser och framtidsmöjligheter som resten av Sverige som nu formerar sig. Varför ska inte vi få använda de kanske 300 miljoner vi kan spara in på administration av ett landsting, till goda satsningar inom vård, vägar och kultur.

Jag är nöjd med bekräftelsen på att Norrstyrelsens ansökan är bra nog för att bilda region, nu är det bara för regeringen att ge oss möjligheten!

Synen på på funktionalitet uttrycks bra av Stefan "Jag kan mycket väl tänka mig en folkvald Region Norrbotten och ett statligt län som omfattar en större geografi." (juni 09)

För tvivlare hänvisar jag till rapporten i allmänhet och sammanfattning på s 5-17 i synnerhet.

Inga kommentarer: