måndag 16 juli 2007

Den första kyssen

Det ska börjas i tid... Så låg vi där i morse och läste, jag för dem, barnen, små härliga historier för barn om diverse väsentligheter i livet såsom utedass, bh:n, varför vi använder gaffel och så vidare. Intressanta historier alltihop. Då det där med puss och kram börjat väcka intresse tog jag seriöst kapitlet "Från nässlickare till långtradare". Hör och häpna så romantiskt.

"En kyss innehåller i genomsnitt 9 milligram vatten, 0,7 gram äggviteämnen, 0,18 gram organiskt material, 0,7 gram fett, 0,45 gram salt samt 250 sorters bakterier."

Tänk inte på det nästa gång...! Lättsam historik om hur det antas att kyssen vuxit fram historiskt. Från slickande i varandras ansikte - saltbehov, sin ledares fötter till den kända Judaskyssen. Informativt för mig i mitt nya skrå var: "Att kyssa på kind eller rakt på mun är en vanlig hälsning bland statsmän och politiker idag." Låter lysande! Så var det även i min uppväxtmiljö om än beroende på många utländska bekanta i familjen. Tillbaka till just den, familjen. Jag tror det dröjer för mina grabbar med den där första kyssen, att dömma av beskrivningen. Kära nån, men tids nog.

Inga kommentarer: