fredag 19 januari 2007

Glatt tillbaka!

Lycklig på landet, blir jag. Världens bästa jobb har jag, två, men tänkte nu på landsbygdsarbetet. Hela gårdagen fylld av detta. Avslutade sista mötet 21:30 med kommunens alla fantastiska byarepresentanter. Vi var eniga och har en plan för framtida leadersamverkan. Nu är det bara näringslivet som ska med på banan. Får bli nästa veckas arbete.

För den som undrar och kanske till och med oroar sig - Västernorrland ligger nu på plus igen. Lantbruksdirektören Littzell från Härnösand var inspirerande och rakt på sak. Har arbetat med landsbygdssäkring på länsstyrelsen där nere. Internt. Inom Luleå kommun är det på gång. Dessutom finns det mycket bra människor i Örnsköldsvik trots vissa hockeyvirus som kan fördunkla omdömmet ibland. Gillar deras ekorresätt - snabba och kvicka. Samlar på livets goda.

Intressant hur lika förhållanden vi har i vissa avseenden med landsbygdsfrågorna i Västernorrland. Sedan är det en allvarlig situation att fram till 2010 kommer 46% av företagarna i Norrbotten att ha gått i pension. Här behövs nu stort engagemang då det är lika viktigt med hundra småföretagare som ett stort med 1oo anställda. Här i länet är det också mycket olika vad som nu finns kvar av startaeget utbildningar som man då tidigare fick gå på då man uppbar A-kassa. Har inte koll på regelverket här i dagsläget. Men en viss smidighet krävs faktiskt. Företagare blir inte de flesta genom att kliva in i garderoben hemma en fredag och titta ut måndagmorgon. Ungefär där jag befinner mig men på grund av intag av något olämpligt igår gissar jag. Men med humöret på topp.

Moderate gruppledaren Mattias Karlsson väljer verkligen sina krig. Alkoholtillstånd och ledarskribenten Bo Östman. Känns bra att jag inte har några problem med något dera. Ha en skön fredag alla!

Inga kommentarer: